wystawy
Wystawa Laboratorium Technik Prezentacyjnych
Kuratorzy: Marika Kuźmicz, Łukasz Mojsak
Wystawa dostępna on-line: https://vimeo.com/494055034
Pierwsza od czterech dekad wystawa prezentująca dokonania kolektywu Laboratorium Technik Prezentacyjnych (LTP) zawiązanego w drugiej połowie lat 70. w Katowicach. W ciągu zaledwie kilku lat działalności grupy jej członkowie podążyli własną trajektorią artystyczną. Wiodła ona z pola grafiki warsztatowej, którą studiowali na wydziale w Katowicach (część krakowskiej ASP), ku eksperymentom z filmem i wideo. Zajęli wyjątkową pozycję na przecięciu kilku dziedzin sztuki i środowisk artystycznych. Utrzymywali kontakt z kręgiem neoawangardowych twórców podejmujących analityczne eksperymenty z fotografią, filmem i wideo, byli obecni na wystawach reprezentujących środowisko graficzne, a także uczestniczyli w przełomowym dla sztuki performance w Polsce festiwalu I AM w 1978 roku. Jeden z członków LTP, Grzegorz G. Zgraja występował również na wydarzeniach muzycznych, w tym festiwalu Warszawska Jesień w 1979 roku.
Wystawa obejmuje wczesne prace graficzne członków LTP, w których uwidacznia się proces poszukiwania nowych definicji grafiki i konsekwentnego poszerzania jej granic. Są to działania z „matrycami naturalnymi” – przedmiotami gotowymi oraz zjawiskami traktowanymi jako „nośniki idei graficzności”. Prezentujemy także szereg atrakcyjnych wizualnie sitodruków Jadwigi i Jacka Singerów, w których zaznacza się zainteresowanie twórców ikonosferą reklamy i kultury konsumpcyjnej.
Ważne miejsce na wystawie zajmują realizacje filmowe oraz oparte na transmisji i zapisie wideo. Prezentowane są w formie plansz poglądowych przedstawiających koncepcje oraz gotowych prac, jak szeroki wybór wideo Grzegorza G. Zgrai z pogranicza dźwięku i obrazu. Mają one analityczny i krytyczny wymiar – służą badaniu potencjału kreowania manipulacji i złudzeń w obliczu coraz silniejszego oddziaływania nowych mediów na postrzeganie świata.
Spośród czworga członków grupy: Marka Kołaczkowskiego (ur. 1952), Jacka Singera (1950–2020), Jadwigi Włodarczyk, później Singer (1952–2008), Grzegorza G. Zgrai (ur. 1952), tylko ten ostatni kontynuował w późniejszych latach działalność w polu sztuk wizualnych, zyskując uznanie jako artysta i pedagog. Wystawa jest okazją do przyjrzenia się twórczości całego kolektywu, która w dużej części popadła w zapomnienie i dopiero od niedawna przywracana jest do obiegu staraniem Fundacji Arton. Jej istotnym elementem jest szereg nieznanych filmów Jadwigi i Jacka Singerów. Ich działania ze strukturą obrazu filmowego naznaczone są aurą niesamowitości i niepokoju, za sprawą której wychodzą poza ramy czysto analitycznego eksperymentu.
Działalność LTP z filmem i wideo osadzona jest na wystawie w szerszym kontekście prac wideo kilkorga międzynarodowych artystek i artystów, m.in. Lyndy Benglis, Joan Jonas i Petera Campusa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Partner wystawy: Video Data Bank
Wystawa dostępna on-line: https://vimeo.com/494055034
Pierwsza od czterech dekad wystawa prezentująca dokonania kolektywu Laboratorium Technik Prezentacyjnych (LTP) zawiązanego w drugiej połowie lat 70. w Katowicach. W ciągu zaledwie kilku lat działalności grupy jej członkowie podążyli własną trajektorią artystyczną. Wiodła ona z pola grafiki warsztatowej, którą studiowali na wydziale w Katowicach (część krakowskiej ASP), ku eksperymentom z filmem i wideo. Zajęli wyjątkową pozycję na przecięciu kilku dziedzin sztuki i środowisk artystycznych. Utrzymywali kontakt z kręgiem neoawangardowych twórców podejmujących analityczne eksperymenty z fotografią, filmem i wideo, byli obecni na wystawach reprezentujących środowisko graficzne, a także uczestniczyli w przełomowym dla sztuki performance w Polsce festiwalu I AM w 1978 roku. Jeden z członków LTP, Grzegorz G. Zgraja występował również na wydarzeniach muzycznych, w tym festiwalu Warszawska Jesień w 1979 roku.
Wystawa obejmuje wczesne prace graficzne członków LTP, w których uwidacznia się proces poszukiwania nowych definicji grafiki i konsekwentnego poszerzania jej granic. Są to działania z „matrycami naturalnymi” – przedmiotami gotowymi oraz zjawiskami traktowanymi jako „nośniki idei graficzności”. Prezentujemy także szereg atrakcyjnych wizualnie sitodruków Jadwigi i Jacka Singerów, w których zaznacza się zainteresowanie twórców ikonosferą reklamy i kultury konsumpcyjnej.
Ważne miejsce na wystawie zajmują realizacje filmowe oraz oparte na transmisji i zapisie wideo. Prezentowane są w formie plansz poglądowych przedstawiających koncepcje oraz gotowych prac, jak szeroki wybór wideo Grzegorza G. Zgrai z pogranicza dźwięku i obrazu. Mają one analityczny i krytyczny wymiar – służą badaniu potencjału kreowania manipulacji i złudzeń w obliczu coraz silniejszego oddziaływania nowych mediów na postrzeganie świata.
Spośród czworga członków grupy: Marka Kołaczkowskiego (ur. 1952), Jacka Singera (1950–2020), Jadwigi Włodarczyk, później Singer (1952–2008), Grzegorza G. Zgrai (ur. 1952), tylko ten ostatni kontynuował w późniejszych latach działalność w polu sztuk wizualnych, zyskując uznanie jako artysta i pedagog. Wystawa jest okazją do przyjrzenia się twórczości całego kolektywu, która w dużej części popadła w zapomnienie i dopiero od niedawna przywracana jest do obiegu staraniem Fundacji Arton. Jej istotnym elementem jest szereg nieznanych filmów Jadwigi i Jacka Singerów. Ich działania ze strukturą obrazu filmowego naznaczone są aurą niesamowitości i niepokoju, za sprawą której wychodzą poza ramy czysto analitycznego eksperymentu.
Działalność LTP z filmem i wideo osadzona jest na wystawie w szerszym kontekście prac wideo kilkorga międzynarodowych artystek i artystów, m.in. Lyndy Benglis, Joan Jonas i Petera Campusa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Partner wystawy: Video Data Bank