wystawy
Paweł Kwiek. Różnica czasu
otwarcie: 16.11.2018 19-21
wystawa: 17.11.2018-16.01.2019
Na wystawie Różnica czasu Pawła Kwieka prezentowane są fotografie i filmy powstałe w ciągu dwóch dekad jego działalności. Łączy je to, że nie należą do głównego w tamtym okresie obszaru zainteresowań artysty: nurtu analitycznego czy konceptualnego. Zapowiadają natomiast jego późniejszy zwrot ku duchowości i metafizyce.
Prezentowane realizacje nie dają odpowiedzi, raczej stawiają pytania, dotyczą tego, co tajemnicze, niedostępne i nieoczywiste, a także tego, co subiektywne. Zestawienie ich ze sobą jest rodzajem kuratorskiej prowokacji – Marika Kuźmicz, która pracuje z archiwum Pawła Kwieka od 2009 r. zwraca uwagę na fakt, że to właśnie te realizacje najczęściej nastręczają pewnych trudności piszącym o nich historykom sztuki czy krytykom, nie dając się łatwo sklasyfikować być może nawet onieśmielając badaczy. Kwiek bowiem odnosi się w nich, często w bardzo bezpośredni sposób do kwestii wiary oraz do osobistych egzystencjalnych dramatów oraz mistycznych przeżyć, które były jego udziałem, czego ważnymi przykładami są realizacje Percepcja braku zróżnicowań (1978) oraz Rozmowa z Bogiem (1990).
Pierwsza z nich jest fotograficznym zapisem kilkudniowej medytacji, która miała miejsce w Galerii Małej w Warszawie. W tym czasie, u schyłku lat 70., schyłku działalności Warsztatu Formy Filmowej, którego Kwiek był współzałożycielem, artysta, praktykując intensywnie jogę, zwrócił się ku tworzeniu niemal wyłącznie efemerycznych prac. Druga praca, wideo z początku lat 90. jest swoistym dokamerowym performance, stanowiącym rekonstrukcję tytułowej rozmowy z Bogiem, która w tamtym okresie miała stać się udziałem Kwieka.
Paweł Kwiek (ur. 1951)
Absolwent Wydziału Operatorskiego i Realizacji TV w PWSFTiT w Łodzi. W latach 1970-80 należał do grupy Warsztat Formy Filmowej, której był współzałożycielem. Wykładał na ASP w Warszawie (1977-78) oraz PWSFTiT w Łodzi (1978-81). Był jednym z prekursorów sztuki wideo w Polsce, uprawia film eksperymentalny, sztukę video, fotografię, rysunek, jest autorem manifestów oraz realizuje działania artystyczne z wykorzystaniem innych dyscyplin sztuki, kultury i nauk pokrewnych: filozofii, cybernetyki, poezji, socjologii. Prace Pawła Kwieka znajdują się m.in. w kolekcji CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Fundacji ERSTE w Wiedniu.
wystawa: 17.11.2018-16.01.2019
Na wystawie Różnica czasu Pawła Kwieka prezentowane są fotografie i filmy powstałe w ciągu dwóch dekad jego działalności. Łączy je to, że nie należą do głównego w tamtym okresie obszaru zainteresowań artysty: nurtu analitycznego czy konceptualnego. Zapowiadają natomiast jego późniejszy zwrot ku duchowości i metafizyce.
Prezentowane realizacje nie dają odpowiedzi, raczej stawiają pytania, dotyczą tego, co tajemnicze, niedostępne i nieoczywiste, a także tego, co subiektywne. Zestawienie ich ze sobą jest rodzajem kuratorskiej prowokacji – Marika Kuźmicz, która pracuje z archiwum Pawła Kwieka od 2009 r. zwraca uwagę na fakt, że to właśnie te realizacje najczęściej nastręczają pewnych trudności piszącym o nich historykom sztuki czy krytykom, nie dając się łatwo sklasyfikować być może nawet onieśmielając badaczy. Kwiek bowiem odnosi się w nich, często w bardzo bezpośredni sposób do kwestii wiary oraz do osobistych egzystencjalnych dramatów oraz mistycznych przeżyć, które były jego udziałem, czego ważnymi przykładami są realizacje Percepcja braku zróżnicowań (1978) oraz Rozmowa z Bogiem (1990).
Pierwsza z nich jest fotograficznym zapisem kilkudniowej medytacji, która miała miejsce w Galerii Małej w Warszawie. W tym czasie, u schyłku lat 70., schyłku działalności Warsztatu Formy Filmowej, którego Kwiek był współzałożycielem, artysta, praktykując intensywnie jogę, zwrócił się ku tworzeniu niemal wyłącznie efemerycznych prac. Druga praca, wideo z początku lat 90. jest swoistym dokamerowym performance, stanowiącym rekonstrukcję tytułowej rozmowy z Bogiem, która w tamtym okresie miała stać się udziałem Kwieka.
Paweł Kwiek (ur. 1951)
Absolwent Wydziału Operatorskiego i Realizacji TV w PWSFTiT w Łodzi. W latach 1970-80 należał do grupy Warsztat Formy Filmowej, której był współzałożycielem. Wykładał na ASP w Warszawie (1977-78) oraz PWSFTiT w Łodzi (1978-81). Był jednym z prekursorów sztuki wideo w Polsce, uprawia film eksperymentalny, sztukę video, fotografię, rysunek, jest autorem manifestów oraz realizuje działania artystyczne z wykorzystaniem innych dyscyplin sztuki, kultury i nauk pokrewnych: filozofii, cybernetyki, poezji, socjologii. Prace Pawła Kwieka znajdują się m.in. w kolekcji CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Fundacji ERSTE w Wiedniu.