wydarzenia
Film awangardowy polskich artystek lat 70
artystki: Izabella Gustowska, Iwona Lemke-Konart, Jolanta Marcolla, Natalia LL, Ewa Partum, Teresa Tyszkiewicz
organizatorzy: Anthology Film Archives, Instytut Polski w Nowym Jorku, Fundacja Arton
http://anthologyfilmarchives.org/film_screenings/series/53058
pokaz filmów on-line: 13 – 26 stycznia 2021
całkowita długość pokazu: ok. 100 min
Lata 70. XX wieku w polskiej sztuce były czasem ożywienia, które przejawiało się między innymi zainteresowaniem artystów i artystek nowymi mediami. Szczególnie zauważalna jest wówczas intensyfikacja działań z użyciem filmu, a całkowicie nową jakość stanowi wideo, które zaczęło być obecne w polskiej sztuce od 1973 roku. Na obydwu tych polach swoją obecność mocno zaznaczyły kobiety, mimo że w PRL-u dostęp do kamer, w szczególności do przenośnych kamer wideo, był dla nich bardzo ograniczony. Jednak wbrew tym ograniczeniom, jak również pomimo tego, że artystyczne szkoły wyższe w Polsce nie dawały wówczas możliwości pracy z medium filmu, twórczyniom udało się wypracować własny oryginalny język filmowej wypowiedzi. Artystki realizowały zarówno analityczne konceptualne propozycje, filmy strukturalne, jak również bardziej impresyjne prace odnoszące się do kwestii płci, z różnych punktów widzenia mówiące o kobiecości i jej doświadczaniu. W ramach programu prezentujemy filmy wywodzące się zarówno z pierwszego jak i drugiego nurtu, proponując również filmy „odkryte” niedawno, jak zdigitalizowany dopiero w 2020 r. film Teresy Tyszkiewicz ARTA czy filmy Jadwigi Singer, której archiwum od 2018 r. opiekuje się Fundacja Arton.
Program został przygotowany przez Marikę Kuźmicz i jest organizowany we współpracy z Fundacją Arton oraz Instytutem Polskim w Nowym Jorku.
Składamy podziękowania za udostępnienie filmów Artystkom: Izabelli Gustowskiej, Iwonie Lemke-Konart, Jolancie Marcolli Natalii LL, Ewie Partum oraz rodzinie Jadwigi i Jacka Singer, Zdzisławowi Sosnowskiemu, galerii lokal_30 i Filmotece Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Program:
Jolanta Marcolla
Czapka, 1975, 5’22’’
Reakcja wymuszona, 1976, 1’20’’
Kaprys, 1975, 4’27
Całus, 1975, 1’51’’
Jadwiga Singer
Walka, 1979, 2’21’’
Destrukcja, 1978, 1’34
50 km /h, 1978, 2’25’’
13 ujęć, 1978, 5’30’’
Master Mindd, 1979, 3’00’’
Iwona Lemke–Konart
Sztuka jest w życiu, 1984, 9’12’’
Obrazki, 1984, 2’53’’
Granice ludzkich możliwości, 1984, 3’01’’
Izabella Gustowska
Względne cechy podobieństwa, 1979/80, 4’30’’
Teresa Tyszkiewicz
ARTA, 1984/5, 3’10’’
Oddech, 1981, 16’44’’
Dzień po dniu, 1980, 15’42’’
Natalia LL
Rejestracja permanentna co 1 km autostrady E22, 1970, 2’10’’
Permanentna rejestracja czasu, 1970, 0’35’’
Impressions, 1973, 3’46’’
Ewa Partum
Rysunki telewizyjne, 1976, 6’02’’
Kino tautologiczne, 1973, 4’20’’
Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety, 1979, 7’16’’
organizatorzy: Anthology Film Archives, Instytut Polski w Nowym Jorku, Fundacja Arton
http://anthologyfilmarchives.org/film_screenings/series/53058
pokaz filmów on-line: 13 – 26 stycznia 2021
całkowita długość pokazu: ok. 100 min
Lata 70. XX wieku w polskiej sztuce były czasem ożywienia, które przejawiało się między innymi zainteresowaniem artystów i artystek nowymi mediami. Szczególnie zauważalna jest wówczas intensyfikacja działań z użyciem filmu, a całkowicie nową jakość stanowi wideo, które zaczęło być obecne w polskiej sztuce od 1973 roku. Na obydwu tych polach swoją obecność mocno zaznaczyły kobiety, mimo że w PRL-u dostęp do kamer, w szczególności do przenośnych kamer wideo, był dla nich bardzo ograniczony. Jednak wbrew tym ograniczeniom, jak również pomimo tego, że artystyczne szkoły wyższe w Polsce nie dawały wówczas możliwości pracy z medium filmu, twórczyniom udało się wypracować własny oryginalny język filmowej wypowiedzi. Artystki realizowały zarówno analityczne konceptualne propozycje, filmy strukturalne, jak również bardziej impresyjne prace odnoszące się do kwestii płci, z różnych punktów widzenia mówiące o kobiecości i jej doświadczaniu. W ramach programu prezentujemy filmy wywodzące się zarówno z pierwszego jak i drugiego nurtu, proponując również filmy „odkryte” niedawno, jak zdigitalizowany dopiero w 2020 r. film Teresy Tyszkiewicz ARTA czy filmy Jadwigi Singer, której archiwum od 2018 r. opiekuje się Fundacja Arton.
Program został przygotowany przez Marikę Kuźmicz i jest organizowany we współpracy z Fundacją Arton oraz Instytutem Polskim w Nowym Jorku.
Składamy podziękowania za udostępnienie filmów Artystkom: Izabelli Gustowskiej, Iwonie Lemke-Konart, Jolancie Marcolli Natalii LL, Ewie Partum oraz rodzinie Jadwigi i Jacka Singer, Zdzisławowi Sosnowskiemu, galerii lokal_30 i Filmotece Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Program:
Jolanta Marcolla
Czapka, 1975, 5’22’’
Reakcja wymuszona, 1976, 1’20’’
Kaprys, 1975, 4’27
Całus, 1975, 1’51’’
Jadwiga Singer
Walka, 1979, 2’21’’
Destrukcja, 1978, 1’34
50 km /h, 1978, 2’25’’
13 ujęć, 1978, 5’30’’
Master Mindd, 1979, 3’00’’
Iwona Lemke–Konart
Sztuka jest w życiu, 1984, 9’12’’
Obrazki, 1984, 2’53’’
Granice ludzkich możliwości, 1984, 3’01’’
Izabella Gustowska
Względne cechy podobieństwa, 1979/80, 4’30’’
Teresa Tyszkiewicz
ARTA, 1984/5, 3’10’’
Oddech, 1981, 16’44’’
Dzień po dniu, 1980, 15’42’’
Natalia LL
Rejestracja permanentna co 1 km autostrady E22, 1970, 2’10’’
Permanentna rejestracja czasu, 1970, 0’35’’
Impressions, 1973, 3’46’’
Ewa Partum
Rysunki telewizyjne, 1976, 6’02’’
Kino tautologiczne, 1973, 4’20’’
Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety, 1979, 7’16’’