aktualności
Konferencja "Hidden Heritage: Studios of Artists from the Visegrád Group Countries Online"
W ramach projektu „Ukryte dziedzictwo. Pracownie artystek i artystów z krajów Grupy Wyszehradzkiej on-line” Fundacja Arton wraz z instytucjami partnerskimi: Moravská galerie v Brně (Czechy, www.moravska-galerie.cz), Technická univerzita v Košiciach (Słowacja, www.fu.tuke.sk), Trance Balance Kft (Węgry, www.acbgaleria.hu) zaprasza do uczestnictwa w konferencji poświęconej szeroko rozumianej problematyce związanej z opieką nad prywatnymi archiwami artystek i artystów, która odbędzie się 24 października 2024 r. (on-line). Przedmiotem szczególnej troski badaczy i archiwistów oraz instytucji kultury powinny być obecnie przede wszystkim materiały tworzone i gromadzone przez twórczynie i twórców urodzonych w latach 30. i 40. XX w. To one są bowiem najbardziej narażone na rozproszenie i zniszczenie – pokolenie ich twórców nie zawsze ma możliwość przekazania komukolwiek swojego artystycznego dorobku. Trzeba też zauważyć, że najważniejszymi źródłami informacji o tych zasobach, o materiałach i pracach, które w nich zgromadzono, są ich twórcy, związani z nimi nieomal organicznie. O ile nie zachowamy ich wiedzy, stracimy cenny zasób kulturowy.
Angielski termin „estate” nie ma swojego znaczeniowego odpowiednika np. w języku polskim. Zamiast niego używamy zwykle mało precyzyjnego terminu „archiwum”, który pierwotnie nie oznaczał zbioru znajdującego się w rękach osoby prywatnej. Ten swoisty terminologiczny brak wskazuje, że problem artystycznych spuścizn wymaga namysłu i pracy. Wymaga go w ogóle, a w Europie Środkowo-Wschodniej w szczególności.
Tego rodzaju zasoby dopiero stosunkowo niedawno zostały zauważone w naszym regionie jako ważny element pola kultury. W ramach projektu „Ukryte dziedzictwo…” archiwizujemy materiały znajdujące się w prywatnych rękach twórców lub ich spadkobierców, digitalizujemy je i upowszechniamy on-line, ale także przyglądamy się miejscom ich przechowywania, widząc w nich ważne punkty na mapie kultury naszego regionu. Staramy się również wymieniać doświadczeniami w zakresie praktyki pracy z tego rodzaju materiałami, wypracowywać najlepsze metody postępowania z obiektami, ale także z historiami, które się z nimi wiążą.
Zadajemy pytania o to:
– w jaki sposób trwale i efektywnie można zabezpieczyć dany zasób;
– jak wesprzeć artystów i ich spadkobierców w procesie zachowania tych zasobów;
– w jaki sposób można najlepiej dokumentować miejsca ich przechowywania oraz dbać o nie jako o cenne zasoby kulturowe;
– czy możemy wypracować własną, adekwatną terminologię ich dotyczącą.
Niniejsza konferencja służy wymianie wiedzy i praktyki w tym zakresie. Zapraszamy na nią osoby, które na co dzień spotykają się w swojej pracy z archiwami artystów, opracowują je i upowszechniają wiedzę na ich temat, aby wypracować katalog dobrych praktyk archiwalnych w zakresie dziedzictwa twórców wizualnych.
Zapraszamy do przesyłania propozycji 20-minutowych wystąpień do 20 września 2024 na adres mailowy marika.kuzmicz@fundacjaarton.pl
Angielski termin „estate” nie ma swojego znaczeniowego odpowiednika np. w języku polskim. Zamiast niego używamy zwykle mało precyzyjnego terminu „archiwum”, który pierwotnie nie oznaczał zbioru znajdującego się w rękach osoby prywatnej. Ten swoisty terminologiczny brak wskazuje, że problem artystycznych spuścizn wymaga namysłu i pracy. Wymaga go w ogóle, a w Europie Środkowo-Wschodniej w szczególności.
Tego rodzaju zasoby dopiero stosunkowo niedawno zostały zauważone w naszym regionie jako ważny element pola kultury. W ramach projektu „Ukryte dziedzictwo…” archiwizujemy materiały znajdujące się w prywatnych rękach twórców lub ich spadkobierców, digitalizujemy je i upowszechniamy on-line, ale także przyglądamy się miejscom ich przechowywania, widząc w nich ważne punkty na mapie kultury naszego regionu. Staramy się również wymieniać doświadczeniami w zakresie praktyki pracy z tego rodzaju materiałami, wypracowywać najlepsze metody postępowania z obiektami, ale także z historiami, które się z nimi wiążą.
Zadajemy pytania o to:
– w jaki sposób trwale i efektywnie można zabezpieczyć dany zasób;
– jak wesprzeć artystów i ich spadkobierców w procesie zachowania tych zasobów;
– w jaki sposób można najlepiej dokumentować miejsca ich przechowywania oraz dbać o nie jako o cenne zasoby kulturowe;
– czy możemy wypracować własną, adekwatną terminologię ich dotyczącą.
Niniejsza konferencja służy wymianie wiedzy i praktyki w tym zakresie. Zapraszamy na nią osoby, które na co dzień spotykają się w swojej pracy z archiwami artystów, opracowują je i upowszechniają wiedzę na ich temat, aby wypracować katalog dobrych praktyk archiwalnych w zakresie dziedzictwa twórców wizualnych.
Zapraszamy do przesyłania propozycji 20-minutowych wystąpień do 20 września 2024 na adres mailowy marika.kuzmicz@fundacjaarton.pl